En rekke britiske museer, teatre og gallerier har avsluttet sine sponsorsamarbeid med petroleumsselskaper. Samtidig har Stockholm valgt å forby fossil-reklame i kollektivtrafikken og The Guardian tar ikke lenger imot annonser fra oljebransjen. I Norge har en lang rekke aktører – fra konsertarrangører og museer til idrettsforbund og bistandsorganisasjoner – fortsatt sponsoravtaler med oljeselskaper. Er oljesponsing forenlig med fremtidsrettet talentutvikling og et uttalt samfunnsansvar? Eller spiller det kanskje ikke spiller så stor rolle om pengene kommer fra et oljeselskap eller fra staten når vi bor i et oljeland? Vi tar debatten med to aktører som har et sponsorsamarbeid med Equinor, og en kritiker som mener at de bør la være.
Medvirkende:
Erlend Eggen, daglig leder i Klimakultur
Lars Petter Hagen, direktør for Festspillene i Bergen
Ola Keul, organisasjonssjef i Norges Skiforbund
Samtaleleder: Anne Karin Sæther, prosjektleder i Norsk klimastiftelse