Mens Sverige satser på høyhastighetstog mellom byene for å kutte klimagassutslipp fra luftfart, diskuterer vi heller batterifly her i Norge. De sies at de første batteridrevne flyene skal komme i kommersiell drift allerede på midten av 2020-tallet. Hva er realismen i disse planene – er de sannsynlige eller er det mest en «hype»? Og hva med jernbanen oppi det hele? Trenger vi å investere i bedre skinnegående kollektivtransport mellom de store byene om elflyene er rett rundt hjørnet? Og hva slags jernbane er det vi isåfall vi ønsker oss?
Marius Holm, Konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Vy
Truls Gullowsen, Leder, Naturvernforbundet
Silje Brandvoll, Direktør Informasjon og Samfunnskontakt, Widerøe
Knut Morten Johansen, Direktør samfunnskontakt, SAS
Ola Elvestuen, Stortingsrepresentant, Venstre
Samtaleleder: Johannes Magnus, Bergen Næringsråd