Den globale klesindustrien er en klimaverstingene. Utslippene fra verdikjeden - altså fra råvarer utvinnes til klær kastes etter bruk – står for hele 2 prosent av verdens samlede klimagassutslipp, ifølge World Resource Institute (WRI). De venter at disse utslippene vil øke med over 50 prosent innen 2030 hvis vi ikke industrien tar drastiske grep. For selv om de store motehusene annonserer skjerpede klimamål, fortsetter de å pumpe ut billigklær i et stadig raskere tempo. Dette kalles «Fast fashion». Og vi forbrukere ender opp ved å kjøpe enda flere kjoler, bukser og gensere til 199 kroner – med enorme avfallsmengder som noen av konsekvensene. Hvilke konkrete endringer må til for at klær ikke lenger skal være et klimaproblem, og hvem er best posisjonert til å tvinge frem disse endringene? Har norske forbrukere reell makt til å påvirke de store motehusene i grønn retning? Hvilke handlingsrom har politikerne våre, og hva tenker industrien selv?
Anja B. Riise, Leder, Framtiden i våre hender
Emil Ringheim, Gründer, Outdrop
Linda Refvik, CEO i NF&TA
Samtaleleder: Irene Halvorsen, Sjefsredaktør, Nationen